Google+ Followers

Selasa, 19 Februari 2013

TABAHLAHHHH!!!,..DUGAAN ITU ADA DI MANA-MANA,..




Bukan senang untuk mengapai apa yang kita inginkan.Banyak rintangan dan halangan yang sudah tersedia di hadapan.Untuk melalui semua rintangan itu kita perlukan bekalan yang cukup.Bekalan kesabaran,ketabahan dan hati nurani yang tak akan sekali-kali menaruh syak wasangka pada takdir,seterusnya keimanan dan ketaqwaan yang kuat,barulah kita tawakkal pada setiap apa yang kita inginkan.Hidup ini begitulah pencaturannya,Allah bukan nak dera mental kita dengan setiap ujian itu tapi Allah bagi kita ujian supaya kita berusaha untuk mendapatkan apa yang kita ingini.Bila berusaha kuat dan akhirnya berjaya barulah kita rasa kemanisannya berlipat kali ganda.


Pengalaman hidup menjadikan kita lebih dewasa,semakin kuat ujian yang kita hadapi semakin kental hati kita untuk menempuhi liku-liku kehidupan ini.Hanya Allah yang tahu apa yang ada di sebalik semua cobaan yang telah di turunkan untuk kita.Jangan cepat menyerah kalah kerana semua itu akan membuatkan hidup kita langsung tak bermaya.

DOA adalah senjata paling kuat untuk kita bila kita rasa kita sudah tidak berdaya lagi berhadapan dengan segalanya,..ALLAH MAHA TAHU apa yang hambanya hadapi hanya dengan izin Allah saja segala yang terjadi pada kita.Kita di aniaya orang hatta kawan baik atau saudara mara sendiri hanya dengan izin Allah segalanya akan terjadi.Jangan pula kita pernah salahkan takdir atas apa yang menimpa kita.Kalau kita terus bersabar dengan setiap ujian itu dan selalu ingat Allah,..In Sya Allah segalanya akan di permudahkan.



Ingatlah!!,..setiap apa yang Allah beri pada kita janganlah anggap itu musibah,kerana setiap apa yang kita hadapi di dunia ini menandakan kita sering dalam perhatian Allah.Allah sayangkan kita dengan ujian dan cobaan itu.Itulah kita memerlukan bekalan kesabaran agar kita mampu menghadapi semua rintangan itu.Bercakap memang mudah tapi orang kata 'nak seribu daya tak hendak seribu dalih',..apa kata kita perhatikan nasib orang lain bila kita berhadapan dengan apa yang kita anggap musibah itu,..si cacat yang lahir cacat,..dia pun tak mahu terus cacat,..yang berpenyakit,..kalau di tanya dia pun tak mahu berpenyakit dan menaggung derita seumur hidup.Kalau kita miskin jangan pula kita pandang orang kaya itu terlalu bahagia,kerana aku pasti yang kaya juga banyak masalahnya.Kita hidup di dunia ini hanyalah sementara.Usah di kejar sangat kebahagiaan dunia,..andai kita derita ingatlah derita kita di dunia adalah untuk bekalan kita di akhirat sana.


ALLAH beri kita ujian hari ini untuk kita bahagia di kemudian hari.Mungkin seumur hidup kita di dunia hanya derita yang kita punya.Jangan kata orang lain,aku sendiri telah di uji sejak kecil,tak pernah habis dengan ujian tapi kalau nak di fikirkan dengan fikiran yang positif setiap ujian itu kalau kita mampu bersabar dan terus pejamkan mata dengan apa yang kita lalui kemanisannya tetap ada,cuma jiwa kita kena stabil.Jangan selalu cari kesalahan orang lain.Jangan selalu menyalahkan takdir.Kita selalu merungut bila di datangi cobaan dari Allah dan yang pasti kita selalu menyalahkan orang lain atas apa yang menimpa kita.Aku ingatkan sekali lagi penganiayaan orang lain terhadap kita takkan berkesan tanpa IZIN ALLAH.Aku menulis untuk diri sendiri juga yang sering di uji ini dan aku mengaku ujian inilah yang semakin menguatkan jiwaku.Kini aku sudah 'magli' dengan semua ujian ini.Bukan aku nak cakap aku dah kuat.Tidakkk!,..hatiku tak sekuat mana,..aku masih ada rasa sebak untuk menangis di saat aku di uji tapi aku perlu kuat untuk terus hadapi segala rintangan yang aku pasti akan menyusul lagi.


Kita sukakan sesuatu tapi kita tidak dapat apa yang kita nak.Tak payah bagi contoh yang berat-berat,contoh paling mudah adalah cinta.Lebih-lebih lagi cinta pertama.Kita selalu menangisi cinta yang telah pergi dan telah hilang dari pandangan mata tanpa kita tahu kehilangannya ada sebabnya.Allah memberikan kita pertemuan untuk menjadikan perpisahan.Kenapa?,..aku pun kadang-kadang pernah juga berkata pada diri sendiri.'kenapa harus adanya pertemuan kalau tak di takdirikan bersama.Kenapa harus adanya perasaan cinta andai dia bukan untuk kita,..rupanya bila kita kehilangan dia Allah dah berjanji untuk bagi yang TERBAEEKK untuk kita.


Ada CCTV yang paling canggih di alam maya ini,.ALLAH MAHA MELIHAT,..dan Allah tahu segalanya,..aku bukan alim ulamak untuk menghuraikannya.Jadi tak payah aku berbicara panjang lebar mengenai hal ini:)


Cukuplah ALLAH segalanya untuk kita,MENCINTAI ALLAH,..MERINDUI ALLAH selalu akan buat jiwa kita menjadi tenang,..:)


TANGISAN KEINSAFAN adalah tangisan yang sepatutnya.Kita sering menangis untuk sesuatu yang kita tak miliki,Kita menangis bila Allah uji kita tapi kita selalu lupa menangis bila kita buat dosa.Banyak dosa kita,..hari-hari kita buat dosa cuma kadang-kadang kita terlupa dengan apa yang kita lakukan dan kita tak pernah sedar itu adalah dosa.





Hurmmm,..sudah terang lagi bersuluh,..Allah menguji kerana dia menyanyangi kita.Sudahlahh!!!,..jangan mengeluh lagi,..jangan saling menyalahkan,terimalah segala ujian ini dengan hati terbuka.Dulu aku sering mengeluh setiap kali di uji,..entah berapa banyak yang aku alami tapi semua itu semakin menguatkan aku.

                                                                           Jomm,..walaupun kita rasa kita tak layak untuk masuk ke syurga TAPI kita berusahalah untuk mencari jalannya.Di dunia yang sementara ini adalah lorong kita untuk menuju ke syurga Allah itu.Asalkan kita tak tersesat dalam mengejar duniawi pasti lorong itu akan terbuka luas.


Katakan 'tak nak' pada neraka,..sedangkan api di dunia pun kita sudah terasa pedih lecurnya,apatah lagi api neraka,..tak dapat nak di bayangkan,..andai kita dapat membayangkannya gerenti ramai yang takut untuk berbuat dosa.





PILIHAN DITANGAN KITA,.nak yang macam mana?,..bahagia di dunia atau bahagia di akhirat?. Kalau asyik menyalahkan takdir dan menyalahkan orang lain dengan apa yang berlaku kepada kita adakah Syurga akan jadi milik kita.Sebenarnya setiap ujian yang Allah datangkan pada kita andai kita mampu bersabar Allah akan hapuskan dosa kita.Tengok tu betapa ALLAH menyanyangi kita,,,..kita banyak buat dosa tapi Allah tetap nak maafkan kita dengan memberi kita ujian itu,.takkan itu pun kita nak melenting,nak mengamuk kot!,..hmmm,...



Sudahkah kita chek hati kita hari ni?,..Aku dah!!,..walau pun aku mengaku hati aku taklah  sebersih mana kerana aku juga manusia biasa tapi hari ini jiwa aku tenang dan bahagia,..kalau tak bahagia rasanya boleh tak aku berbicara sebegini,..HARUS tak boleh punya!.Bila fikiran tengah bercelaru otak pasti blurr punya,..



BANYAK benor aku berceloteh hari ini,..apa-apa pun ucapan terima kasih pada yang sudi masuk ke sini dan membaca hingga habis,..sesungguhnya aku nak mengaku aku pun tak sebaik mana pun cuma pengalaman aku yang tak henti di uji menjadikan aku terpanggil untuk berkongsi di sini.Aku nak cerita sikit ujian yang bagaimana telah aku tempuh.Aku dah 'ABORTION' sebanyak sebelas kali,..dah tambah darah dah banyak kali dan pernah kehilangan oksigen dalam darah kerana terlalu banyak bleeding.Bayangkan sendiri bila aku dah rasa bagaimana aku nyaris kehilangan nyawa beberapa kali.Allah panjangkan usiaku kerana aku ni banyak sangat dosa dan ALLAH sentiasa bagi peluang untuk aku bertaubat.Hmm,..sebak juga bila mengingati semuanya.Bukan mudah nak terima hakikat ni sebenarnya.Mungkin aku pamerkan pada orang lain aku mampu tapi Hanya Allah yang tahu aku sebenarnya tak mampu tapi aku tahu Allah sayangkan aku sangat-sangat jadi bukan aku nak ungkit semua ini,..JUST FOR SHARE,..omputih cakap macam tu,..hihi,..korang yang baca ni janganlah mengeluh bila di uji,..INGAT tau Allah sayang kita sangat-sangat.


SEKIAN,..TERIMA KASIH.:)

szaza zaiman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.