Google+ Followers

Selasa, 18 November 2014

Hambar dengan pelbagai perasaan!,.Egois dan Marah yang datang silih berganti??

Assalamualaikum dan selamat pagi semua!

Topik macam gempak sangatkan? Padahal entry pagi ni biasa-biasa saja. Entry pagi ni mungkin juga untuk promote cerpen yang sedang aku siapkan bertajuk Mencari Calon Menantu.

Senario hari ini yang dikuasai berita-berita hangat dan terkini dari internet membuatkan dunia semakin kucar-kacir. Eh!,.betul ke?? Dalam hidup seharian kita pun dipenuhi dengan pelbagai cerita. Perasaan egois dan marah tu akan datang juga menerjah hati sesekali. Seorang kawan FB aku pernah berkata,.''Asyik aku ja nak mulakan dulu,.semuanya aku!'' dan jawapan aku adalah,.''Samalah kita,.lelaki ni semuanya sama ja,.suami yang baik macam mana pun tetap ada kekurangannya. Kita tak boleh mengharapkan sangat kesempurnaan orang lain sedangkan kita pun tak pernah sempurna!'' Cehh!,.ayat macam aku ni baik sangat padahal bila time moody aku datang,.semacam ja aku. Memang malas nak senyum dan perasaan egois dalam hati pun bersatu. Ada pula 'makhluk' yang dok menyeru dalam kepala. ''Jangan layan! Jangan Layan!,.biarkan mereka! Padan Muka mereka!,.buat kau macam tunggul kayu ja dalam rumah ni,macam kau tak ada perasaan ja!'' Tu dia yang kita panggil setan yang selalu nak menyesatkan kita,..maka sesekali aku juga turut terpengaruh,..aku juga manusia biasakan,.dalam menyeru orang berbuat baik adakalanya emosi yang tak stabil tetap menguasai mindaku.


Baru-baru ni terbaca dalam satu blog mengenai kecurangan seorang suami. Isterinya cukup setia dan baik tapi selepas 10 tahun dia berzina dengan janda yang mempunyai ramai anak baru terbongkar rahsia. Bila dah kantoi dengan isteri,.suami tersebut mula nak menyenaraikan kelemahan isteri. Bagi aku suami macam ni bukan suami yang baik walau alasannya berlaku curang kononnya sebab isterinya dah tak pandai menjaga penampilan. Ini cerita yang aku baca dalam blog yang aku sendiri tak pasti kebenarannya.

Ini pula kisah seorang kawan aku,.17 tahun berkahwin suaminya selalu mengabaikan solat. Segala urusan rumah tangga isterinya yang urus. Perihal anak dan sebagainya. Suaminya baik bukan tak baik tapi dia selalu bersikap sambil lewa. Dalam hal nafkah zahir dan batin memanglah sempurna cuma sebagai isteri kawanku ini tetap ingin dimanjakan. Bila suami hanya tahu bekerja sepanjang masa dan tak mengambil tahu hal rumah tangga, adakalanya isterinya menjadi stress. Sebagai seorang isteri dia juga berharap suaminya lebih bertanggungjawab.

Aku jumpa ramai lelaki yang bersikap seperti suami rakan FB aku ni. Jangan pula pembaca menganggap rakan aku ni suka mengaibkan suami pulak! Bukan macam tu,.sebenarnya dia tak ada tempat nak mengadu. Aku pulak selalu mendengar luahan hatinya. Dia pernah bercerita kepada orang yang dia percaya bila tak dapat menahan perasaan tu tapi orang tu pulak khianati dia. Aku berkongsi cerita ni bukan untuk khianati dia tapi ini untuk tauladan pembaca semua. Isteri adalah amanah dari Allah untuk anda! Kenapa harus sia-siakan dirinya? Isteri sudah terlalu banyak berkorban,.menguruskan rumah tangga, menguruskan anak-anak,.mengandung dan melahirkan. tak cukup lagikah pengorbanannya itu?

Banyak kisah yang aku dengar mengenai suami yang tak bertanggungjawab ini. Dulu,.ada seorang suami yang tak menunaikan perintah Allah seperti bersolat dan berpuasa. Kalau puasa pun cuma hari pertama dan hari terakhir atau 3 hari puasa dalam sebulan. Solat pula kadang-kadang sebulan sekali atau berbulan-bulan sekali. itu pun untuk solat jumaat. Maknanya bersolat bukan kerana Allah tapi nak bagitau orang dia bersolat walau hanya berbulan-bulan sekali. Judi tikam ekor pula hobinya hingga berjangkit kepada anak-anak lelaki/perempuannya. Serabut perutkan kalau keluarga begini adalah keluarga anda? Sekarang suami ni dah meninggal dan aku tak pasti sama ada dia sempat bertaubat atau pun tidak. Aku selalu terserempak dengan wall Fb anak daranya yang selalu upload gambar dengan baju sendat dan dengan pelbagai aksi.

Sebagai suami anda perlu memberi Ilmu jiwa kepada anak-anak anda. Mudahan bila telah pergi mengadap Ilahi ada orang yang akan mendoakan anda di alam barzah sana. Kalau anda sendiri pun tak solat dan meninggalkan semua perintah Allah,.macam manalah anak-anak dan isteri anda nak jadi soleh/solehah untuk mendoakan anda di sana? Macam suami yang curang dan berzina kerana isterinya tak pandai jaga penampilan tu,.dosa dia,.dia yang tanggung. Isterinya takkan terbabit sama walau dia tak pandai jaga penampilannya. Kalau fikir secara logik, berpuluh tahun kahwin dan sudah melahirkan ramai anak, mana mungkin penampilan masih nak kekal macam anak dara? Suami tu sendiri kena bantu isteri mengurus anak-anak dan rumah tangga! Kalau hanya pandai nak mengarah itu dan ini,.hurmmm,.. memang TERSANGAT Tak adil!

Semua kisah suami culas ni akan aku ceritakan dalam cerpen terbaruku nanti,..tak tau lagi nak jadi cerita yang macam mana,..macam aku pernah bagitau seseorang yang mood menulis aku ni asyik pergi honeymoon ja,..keloi tak mau pulak nak balik,..hiesyyy,.

Okey! Jumpa lagi dilain entry!
Jangan lupa tunggukan kemunculan cerpen terbaruku,.



Watak-watak yang telah dipilih kali ini,..Gambar hanyalah untuk hiasan semata-mata,.kepada pemilik gambar harap maaf!,.ngeeeee,.















2 ulasan:

  1. satu perkongsian yang menarik szaza, singgah pagi Jumaat ke sini :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih anajingga sudi singgah,baca dan komen,. :D

      Padam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.