Nuffnang

Khamis, 28 September 2017

Perjalanan Dan Pengalaman Menghantar Anak ke UPSI

Akhirnya, berjaya juga aku mengemaskini ENTRY BASI ni dalam blog. Banyak sungguh masalah yang menghalang perjalanan kehidupan aku sebagai penulis online. Sekali masalah mendatang,kehadirannya bertalu-talu. Bermula dengan wifi rosak,disusuli dengan komputer yang meragam dan akhirnya telefon pun turut bermasalah hingga tak boleh diperbaiki lagi. Mahu atau tak,terpaksalah menanti dan terus menanti untuk membeli telefon baru. Namun, hari ini nasib menyebelahiku, dapatlah aku kongsi pengalamanku di sini. Jom baca, buat tatapan pembaca setia blogku yang sudi membacanya...

Kali ke-2 aku ke UPSI, tapi kali ini kami tidak berdua. Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi kerana mengurniakan anugerah ini. Pemberian yang tak terhingga buat kami suami isteri. Demi masa depan anak kandung tunggal kami.

Malam raya Aidilfitri kami terima berita gembira ini. Anak kami diterima untuk ditemuduga dan akhirnya selepas menghadiri temuduga, keluarlah keputusan dia diterima sebagai salah seorang pelajar di UPSI. Sejujurnya aku dan suami tidak pernah menaruh harapan setinggi langit. Kami hanya mampu berserah kerana kami percaya 100% Allah yang menentukan segalanya.
*************
3 september 2017 kami bertolak dari rumah di Yan, Kedah pada pukul 12.00 tengahari. Hari raya ke-3 Aidiladha dan ramai rakyat Malaysia berpusu-pusu untuk pulang ke Kuala Lumpur untuk meneruskan tugas harian dan sebagainya. Kebetulan cuti bersambung-sambung bermula dengan cuti sekolah, cuti Hari Kemerdekaan Malaysia, cuti hari raya dan cuti kemenangan sukan sea yang terlebih sasaran target. Memang mencabar jugalah perjalanan kami kali ini. Kami bertolak dengan dua buah kereta ke Rawang Selangor. Kereta yang dinaiki oleh aku, suami dan anak dara tunggal kami bertolak terlebih dahulu. Sebuah lagi kereta anak saudara suamiku yang bekerja di Rawang dan tinggal di Rawang tertinggal di belakang. Kami akan menumpang di rumah mereka semalam sebelum bertolak esok paginya ke UPSI.

Kami tiga beranak menumpang kereta anak saudara suamiku iaitu anak kepada abang suamiku yang no-2..mereka suami isteri yang menawarkan bantuan untuk menghantar kami. Kebetulan, anak lelaki kami menaiki kereta satu lagi, iaitu kereta anak saudara suamiku yang tinggal di Rawang. Apa nak buat, kereta yang dinaiki kami sudah penuh dengan barang-barang anak perempuan kami. Banyak sungguh barang-barang yang perlu dibawa termasuk baju-baju untuk dipakai ke kuliah nanti.

Awal perjalanan nampak biasa saja, namun selepas kami melepasi Sungai Dua seberang Jaya mungkin, jalan sudah mula sesak. Jammed serata jalan dan sesekali saja kereta dapat meluncur dengan laju. Dan akhirnya..jalan semakin sesak dan sesak bila kami sudah memasuki negeri Perak. Semua R&R penuh dan kami tidak dapat berhenti di mana-mana R&R untuk makan, solat dan sebagainya. Terpaksalah kami meneruskan perjalanan dengan perut lapar dan solat yang terabai.

Perjalanan kami semakin mencabar. GPS yang digunakan menunjukkan jalan jammed sepanjang jalan dan ada juga kemalangan. Kami terserempak juga dengan kemalangan motor dan melihat dengan mata sendiri seorang mangsa terbaring di tepi jalan. Sepanjang perjalanan ke Rawang juga kami bertembung dengan beberapa buah kereta ambulan di kiri dan kanan jalan.

Pertama kali kami berhenti rehat selepas penat tersadai di jalan raya dan selepas teruk aku menahan sakit dada dan belakang kerana angin gastrik yang menyerang ditambah pulak dengan alergik pada penghawa dingin kereta. Tempatnya aku tak ingat di mana kami berhenti tapi tempat rehat kecil yang tak ada surau pun. Kami ambil kesempatan untuk makan bekal yang kami bawa. Kebetulan kami bawa nasi putih, gulai daging dan masak merah ayam. Makan sekadar mengalas perut yang dah masuk tahap kebulur tu..hihi...

R&R seterusnya kami berpeluang berhenti ialah di R&R Tapah kalau tak silap aku. Kali ini kami turun dan berpecah. Aku dan anak daraku menuju ke tandas perempuan dan suamiku menuju ke tandas lelaki sudah pastinya. Anak saudara suamiku dan suaminya, aku tak tahu pula ke mana pula destinasi mereka. Selepas melepaskan hajat yang terperam beberapa jam, aku dan anak daraku membeli belah pula, hihi..sekadar membeli makanan untuk kami makan berdua. Suamiku pula entah hilang ke mana.

Kami beli buah-buahan campur dua bekas dan air oren untuk aku dan yogurt untuk anak daraku. Sendiri mau tau, semuanya anak daraku yang beli dan dia bayar dengan duit sendiri. Almaklumlah, orang yang nak pergi belajar ni murah rezeki. Saudara mara pakat-pakat menghulur. Alhamdulillah, semuanya pemberian Allah. Bukan sikit wang yang dihulur, semuanya not biru dan juga bukan sekeping. Ada yang bagi empat keping dan dua keping dan yang lain tu ada yang sekeping, kalau dicampur semuanya beratus jugalah dia dapat.

Aku bukan nak ambil kesempatan pun, cuma aku kekurangan pitis(duit) saja sebab elaun aku pun dah nyaris habis digunakan untuk dia juga dan sebagainya. Bercerita pasal buah-buahan campur  yang kami beli, anak aku tak makan pun sebab yang ada dalam dua bekas tu adalah, dua biji buah anggur, sepotong epal hijau, sepotong epal merah, sebiji strawbery, sepotong buah  kiwi, sepotong oren sunkist. Semuanya aku yang habiskan. Anak dara aku? Huh! Dia kalau bab buah dan sayur cukup pemilih. Tak kena gaya memang dia tak makan. Kalau bab makanan ni memang aku risau juga dengan kerenah anak-anak aku ni. Makanan kesukaan mereka yang banyak kalori seperti makanan ringan dan bergas saja. Puas dilarang, tapi sedikit pun mereka tak hairan. Entahlah! Bilalah nak matang tu? Bila agaknya mereka nak matang dan makan makanan yang tinggi serat?? Mudah-mudahan Allah akan buka fikiran mereka untuk menerima setiap teguran aku agar mereka jangan makan makanan ringan lagi. Aku? Tak suka sangat makan makanan ringan sebab makanan paling aku suka adalah buah dan sayur! Tapi..tak ada seorang pun anak-anak aku yang ikut selera aku. Biasalah tu, iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa..inikan pula selera makan. Opppss...dah lari tajuk panjang berjela nampaknya!

******************
Perjalanan kami diteruskan lagi dan jammed masih panjang, hinggalah sampai satu tempat tinggi tu kami dapat melihat kereta di hadapan seolah-olah lampu liplap berwarna merah dan kuning yang sangat cantik sepanjang jalan. Kiri kanan jalan dipenuhi kereta-kereta yang tak bergerak atau hanya bergerak perlahan saja, namun permandangannya sungguh mengujakan aku yang jarang keluar rumah.

Pukul 12.15 tengah malam, barulah kereta kami dapat parking di depan bangunan di salah sebuah perumahan di Rawang. Nak kata flat bukan flat, mungkin adik beradik kondo juga kot, tapi taklah mewah sangat. Namun, rasanya hajat aku sudah tercapai nak masuk ke rumah tinggi yang ada balkoni. Yeahaa...Allah makbulkan juga cita-cita dan keinginan aku dalam diam tapi..aduh, tak snap gambar la pulak..walaupun ada keinginan nak  snap gambar sendiri atas balkoni. Diam tak diam, banyak juga keinginan dan impian aku yang sudah tercapai setakat ini. Terima kasih Ya Allah. Hanya Engkau yang tahu betapa terharunya aku. Insan lemah lagi hina yang sering lalai ini tetap juga mendapat perhatian dariMu.

*************
4hb september 2017..kami bertolak di awal pagi ke UPSI walaupun anak dara kami perlu berdaftar pada sesi ke-dua iaitu pada pukul 10.30 pagi. Mana tahu jalan jammed lagi. Memang kami sampai awal dari masa yang ditetapkan. Perjalanan memang lancar untuk sampai ke UPSI tanpa tersekat dalam kesesakan jalan raya. Cuma..jalan sesak bila dah memasuki perkarangan UPSI. Almaklumlah, ramai mahasiswa dan mahasiswi baru yang hendak mendaftarkan nama mereka hari ini. Rasanya seluruh Malaysia sudah berkumpul di UPSI hari ini termasuk Sabah dan Sarawak.

Hari ini aku tak seramah kali pertama aku datang ke sini. Aku lebih banyak memerhati suasana sekeliling dari bercakap. Aku tak sempat berbual dengan sesiapa pun. Teruja juga melihat gelagat-gelagat semua orang yang sibuk dengan urusan masing-masing. Tak tahu apa perasaan yang harus aku gambarkan. Mungkin juga gembira bercampur sedih atau selebihnya rasa bangga kerana dapat juga melihat satu-satunya anak dara tunggal kami dapat belajar di sini bersama yang lain. Rezekinya sudah tertulis di sini. Sebagai ibu, hanya doa yang mampu aku sisipkan agar dia takkan sia-siakan peluang ini. Semoga dia berjaya mendapat masa depan yang cemerlang, gemilang dan terbilang selepas ini. Hahaha..aku tak ingin menaruh harapan setinggi langgit. Aku cuma berharap, masa depan anak-anak aku cerah dan mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Menjadi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa. Selebihnya aku berserah pada Allah agar anak-anak aku terpelihara akidahnya, terjaga akhlaknya dan semoga Allah pelihara kedua-dua anakku dari melakukan maksiat.

*********************
Kunci dah ada dalam tangan anakku selepas selesai semua urusan pendaftaran. Sampailah masanya untuk kami mengangkut semua barang-barangnya ke bilik pula. Aku join juga untuk naik ke biliknya ditingkat dua. Kami empat beranak mengangkut barang-barangnya yang banyak itu, tapi bila nak menaiki tangga, terpaksalah aku mengangkat bendera putih menyerah kalah. Serius, aku memang terpaksa mengaku kalah bila masuk bab tangga, namun begitu aku tetap tak mahu melepaskan peluang keemasan ini. Aku naik juga hingga sampai ke bilik dalam keadaan termengah-mengah. Bila sampai ke bilik, barulah dia perasan masih ada barang-barangnya yang tertinggal di dalam kereta. Bila anak daraku turun ke bawah, dia meninggalkan kunci pada aku dan sempatlah aku melepaskan lelah di dalam biliknya.

Anak aku sangat bernasib baik kerana dapat tinggal sebilik dengan rakan satu sekolah dan sekelas dengannya ketika mereka dalam tingkatan enam. Sesungguhnya Allah permudahkan segalanya. Terima kasih Ya Allah yang tak terhingga. Bilik mereka hanya ada dua orang penghuni dan biliknya agak luas juga dengan katil dan meja belajar. Memang aku sangat berpuas hati melihat keadaan biliknya itu cuma, ada sedikit bimbang juga yang terpalit dalam hati sebab anak aku ni cuai sikit orangnya. Sebagai ibu, perasaan bimbang tu memang tetap ada, walaupun ada sejuta jaminan Allah tetap ada bersamanya, di mana saja dia berada. Untuk meredakan perasaan bimbangku, macam biasa aku hanya mampu berdoa, agar Allah pelihara anak-anakku, Allah jaga mereka dan permudahkan segala urusan mereka. Semoga Allah beri mereka ketabahan dalam masa-masa sukar mereka dan semoga Allah kentalkan jiwa mereka untuk menghadapi semua dugaan dan halangan. Aamiin...

Pukul 2.20 petang, semua urusan selesai dan anakku selamat ditinggalkan di UPSI. Sedih? Langsung tak ada dan aku macam biasa saja. Bagi aku, untuk apa bersedih meninggalkan anak untuk menuntut ilmu. Zaman siber hari ini, boleh saja bertanya khabar dan berchit chat bila ada masa terluang walaupun terpisah beribu kilometer jaraknya. Harapan aku cuma satu, agar dia takkan mensia-siakan peluang ini dan belajar dengan tekun hingga berjaya mencapai apa yang diimpikannya. Aku pernah kata padanya ..masa depan dia terletak pada dirinya sendiri, mak dan ayah tak dapat bantu sedikit pun. Kami hanya mampu berdoa dan bagi dia nasihat dan wang ringgit. Kejayaan dia, bukan kami yang tentukan..selain Allah, dia yang perlu berusaha untuk berjaya. Mak dan ayah tak ada duit yang banyak untuk biayai dia, dan perlu buat pinjaman dan mohon zakat. kalau dah dapat pinjaman dan zakat..HARGAILAH! Jangan disia-siakan! Kalau tak dapat. Terpaksalah redho, namun rezeki tetap ada, kerana Allah yang menentukannya.

**************
Selepas keluar dari perkarangan UPSI kami menuju pula ke Teluk Intan. Hajatnya nak ke rumah abangku di Kampung Sungai Kerang, Teluk Intan, Perak. Kami gunakan perkhimatan GPS tapi hampeh, rupanya Kampung Sungai Kerang, Teluk Intan Perak tak ada dalam peta! Kami memang sesat dan terpaksa berpatah balik dan tersangkut dalam jammed. Jarak dari Tanjung Malim ke Kampung Sungai Kerang sepatutnya hanya sejam lebih tapi memandangkan kami tak tahu jalan, jarak perjalanan kami dah mencecah 4 jam lebih di jalanan. Akhirnya terpaksa juga meminta bantuan abangku untuk menunggu kami di Petronas Kampung Gajah.

Kami selamat sampai ke rumah abangku pada pukul 5 lebih, itu pun selepas membuntuti abangku yang datang menunggu kami di Petronas Kampung Gajah dengan motor. Memang mencabar jugalah mencari rumahnya ini. Nak mengharapkan aku tunjukkan jalan, seribu kali datang pun, belum tentu aku mampu tunjukkan jalan. Untuk pengetahuan semua, sekolah pertama aku dulu adalah Sekolah Kebangsaan Sungai Jejawi, Teluk Intan, Perak. Kami sekeluarga menetap di sini dulu, sehinggalah ibu aku menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Bila diberitahu bahawa Kampung Sungai Kerang ni tak ada dalam peta dan GPS menghantar kami ke Kampung Sungai Kerang di Terung..aku pun cakap pada mereka ‘’ Kalau tak, jenuh makan terunglah kita, buat gulai dengan talang kering...hahaha’’ okey, lawak tak berapa cerdik. Aku faham tu! Tapi..aku nak bagitau, aku memang terasa hati bila tau Kampung Sungai Kerang tak ada dalam peta..kikihh..ingatkan Segitiga Bermuda saja yang hilang dari peta? Kenapalah satelit pun boleh terlepas pandang? Siap taip alamat penuh lagi..pun tak jumpa! Ish..ishh..ishh...

******************
Usai semua mandi, solat, makan dan melepaskan semua hajat, kami bertolak pulang ke Yan semula selepas Maghrib. Rezeki aku selepas bersalam dengan abangku berisi sampul dengan not biru sekeping. Hihi..Alhamdulillah..Aamiin...dan kami balik dalam keadaan jalan yang lancar tanpa sebarang jammed. Tak perlu singgah makan pun sebab kami dah makan di rumah abangku sebelum bertolak. Walaupun ada nasi dan masakan orang jawa, tapi aku hanya memilih untuk makan laksa dan kek span saja. Kak ipar aku bekalkan kami kek span dan air sirap. Cukuplah untuk mengalas perut yang masih kenyang dalam perjalanan dan aku memang tak boleh mengelak dari alergik penghawa dingin kereta walaupun kami bertolak di waktu malam. Alhamdulillah..alergik dan alahan aku tak seteruk waktu kami datang. Pukul 12.00 tengah malam lebih, kami selamat sampai di rumah. Alhamdulillah..kerana Allah permudahkan segalanya. Bajet kali ini, aku tak pasti berapa sebab aku tak menghulur pun. Aku cuma berdoa agar perjalanan kami selamat pergi dan balik saja. Soal bajet tak termasuk dalam agenda kami. Yang penting, ada orang yang sudi hantar. Itu sudah lebih dari memadai. Terima kasih daun kari. Lepas ni, boleh hantar lagi..hihi..

Nota cinta buat pembaca setia blogku : Terima kasih untuk semua yang sudi singgah di sini. Sesungguhnya hidup kita ini hanyalah sementara. Kita hanya merancang dan Allah adalah perancang utama. Kita takkan pernah tahu masa depan kita. Kita cuma boleh berharap, agar Allah sentiasa permudahkan segalanya. Bila ada rintangan dan dugaan, kita juga harus berharap Allah akan tetap kentalkan jiwa kita dan kuatkan hati kita untuk menempuhi segalanya. Doa dan niat itu yang perlu ikhlas, kerana Allah tahu segalanya, apa yang tersurat dan tersirat dalam hati kita.


 Khas untukmu Anakku..Nur Atikah..hargailah peluang yang ada, jangan disia-siakan kerana peluang keemasan ini takkan datang selalu. Ibumu ini juga pernah berangan untuk ke menara gading suatu ketika dulu, namun diusia 20-an sepertimu jodoh sudah datang bertamu. Redho sajalah pada ketentuan takdir ini, apatah lagi..ibumu tidaklah sebijak anaknya dalam pelajaran dan sumber kewangan juga tak mengizinkan. Belajarlah seikhlas hati kerana Allah!

Doaku sentiasa mengiringi walau di mana saja kau berada dan Allah sentiasa ada bersamamu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.