Nuffnang

Jumaat, 26 September 2014

Motivasikan Diri Sendiri

Assalamualaikum,.Selamat Petang.

Sekarang ni mod menulis aku merudum teruk. Selepas cerpen terakhir diupdate aku masih belum bermula dengan cerpen baru lagi walau sudah ada tajuk dan plot ceritanya. Bukan tiada idea,.sebab aku dah nampak endingnya.

Mahu atau tak aku kena motivasikan diri sendiri agar jangan mudah mengalah dengan emosi,.
Bukan juga bermakna aku sedang stress atau tertekan. Sesekali minda ini terlalu malas untuk bekerja.

Aku cuba bayangkan watakku sebagai heroin yang mengidap barah tulang yang tak pernah aku hidapi. Dalam masa yang sama aku begitu teruja menonton drama korea yang disiarkan di 8TV yang bertajuk The third hospital. Kisah heroin yang mengidap barah otak dan kebetulan pula dua-tiga hari ni kepala aku asyik berdenyut dan perut asyik memulas dan rasa loya tanpa sebab. Aku jadi keliru sama ada nak menulis mengenai barah tulang atau barah otak? Aku dah search mengenai penyakit barah tulang dalam internet tapi aku rasa info mengenainya masih tidak mencukupi. Aku ada ramai kawan yang bekerja sebagai jururawat dan aku rasa mereka tidak keberatan untuk memberikan info andai aku bertanya.

Wah! Bukan senang nak menyiapkan sebuah cerita yang bukan dalam bidang kita. Kalau setakat nak membayangkan heroin yang menderita sakit rasanya taklah sesukar mana, tapi nak mecipta situasi di hospital tu macam sesuatu yang amat sukar nak membayangkannya. Terpaksalah aku melompat agaknya?
Melompat ke plot cerita yang mudah nak aku bayangkan. Macam mana tu? Nampaknya aku terpaksa menyelami hati seorang wanita yang mengidap barah dengan lebih mendalam lagi dengan membaca entry-entry mereka di blog.

Bila aku kata ''Orang lain boleh,kenapa aku tak boleh? Aku benar-benar maksudkannya tapi bila mod malas menyerang adakalanya aku macam nak menyerah kalah saja dengan apa yang sedang aku lakukan sekarang ni. Rasa macam nak kuburkan saja hasrat aku untuk terus berimaginasi.

Mungkin aku perlu keluar untuk mencari 'mod' tu agar kembali kepadaku. Mod menulis aku ni, kalau dah boleh pergi 'honeymoon' memang tak nampak jalan pulang. Terpaksalah aku 'keloi' berkali-kali.


Okeylah!,.aku pun malas nak berceloteh banyak-banyak. Antara hobi aku bila mod aku lari adalah snap gambar dan edit,.jadi jom tengok permandangan yang telah di snap ini....Inilah permandangan kampung Faiz dalam cerpen Aku Nelayan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.